Tips: Delar av omgång 1

25.09.2015 08:41

I onsdags tjuvstartade säsongen när IBF Norrköping avfärdade Söderköping med 9-3 efter fem poäng av Christian Sandberg. Idag fortsätter premiäromgången med ytterligare fyra matcher. Två matcher känns på förhand lite hetare än de andra två. Nämligen derbyt mellan Borensberg IBC – Solfjäderstaden IBK samt derbyt och toppmötet mellan FBC Linköping – Linköping Legends. De andra två matcherna som spelas är Rimforsa IF – Mjölby IBK och Bergs IK – BK Vingen.

Om vi börjar med matchen i Rimforsa så kan jag utläsa på laguppställningen att Rimforsa kommer till spel med ett starkt lag, men där jag saknar en spelare som Simon Sverre. Hemvändaren Tobias Claesson som så sent som i fjol spelade U19-VM finns med och kommer bli spännande att följa. Mjölby kommer samtidigt till spel med ett hårt sargat lag, med flera spelare borta. De kommer leva mycket på trion Jonathan Hallin, Fredrik Ählström och Victor Andersson i den här matchen och jag varnar för ”skräll”.

Läsarna tror matchen slutar såhär:
Rimforsa IF – 24%
Oavgjort - 10%
Mjölby IBK - 63%

Jag tror matchen slutar:
Rimforsa IF – Mjölby IBK   6-5

 

Bergs IK känns på förhand jättespännande med sitt unga lag. De ställs mot ett BK Vingen som har förstärkt mer än jag visste när jag gjorde mitt säsongstips. De har förstärkt väldigt bra och kommer absolut kunna bli ett mittenlag denna säsong. Spelare som Christian Sundell, Robert Lidberg-Karlsson, Thobias Månsson, Julius Helgsten-Möller och Olliver Franzén är alldeles för bra nyförvärv för att Vingen ska bli ett bottengäng/strykgäng. Jag tror på en superjämn batalj med två lag som är vana med spel på liten plan. Jag tror på en underhållande match där Vingen tar en skalp och vinner. Bergs IK saknar sitt nyförvärv Hampus Gryvik.

Läsarna tror matchen slutar såhär:
Bergs IK - 76 %
Oavgjort - 6%
BK Vingen - 18%

Jag tror matchen slutar:
Bergs IK – BK Vingen   5-7

 

Ett glödhett derby i motalaidrotten är mellan Borensberg IBC – Solfjäderstaden IBK. Borensberg gör sin debutsäsong i H2, och Solfjäderstaden har sedan degraderingen från H1 siktat på att ta sig tillbaka. Solfjäderstaden IBK bör vara skyhöga favoriter och storebror. Men jag vill påstå att det inte kommer bli så. I mitt huvud kommer lagen till spel utan någon större favorit. Borensberg har värvat ihop en stark offensiv och Solfjäderstaden genomgår en generationsväxling och ställer ett ungt lag på banan. Borensberg ”stjärnvärvning” av Kasper Jareblad får inte spela ikväll, då Solfjäderstaden satte stop för det i och med att hans övergång skulle bli av. Däremot finns det flera andra ex-fjädernspelare med i Borensberg. Borensberg har en bättre offensiv, men räcker defensiven? Jag tror att detta superderby slutar med en suddenvinst åt någon av lagen.

Läsarna tror matchen slutar såhär:
Borensberg IBC - 43%
Oavgjort - 11%
Solfjäderstaden IBK - 46%

Jag tror matchen slutar:
Borensberg IBC – Solfjäderstaden IBK   6-5 SD

 

Jag återkommer med ett inlägg om FBC Linköping – Linköping Legends, som vi utsett till omgångens match, lite senare. Det vore trevligt att se en laguppställning från båda lagen först.

 

/Indibandizmurfs

Tillbaka

Sök på hemsidan

© 2014 All rights reserved.