Summering: Omgång 1

29.09.2015 14:43

Omgång 1 är spelad och jag tror inte jag tippade en ända match rätt, Bra start på säsongen! :)

Jag tycker jag fått rätt många svar efter denna omgång, men det har också uppstått ett par frågetecken. Såklart måste jag börja med, vad jag tyckte, var omgångens match. FBC Linköping var utdömda av i princip alla inför matchen mot Legends. Men årets upplaga av FBC Linköping ser riktigt spännande ut med bara talanger. Min profil från detta lag, Jacob Sigfridsson, fanns inte med. Istället kunde vi hitta SSL-spelaren Kalle Henriksson som i år fått chansen att kliva upp i SSL-laget. Men något med tillåtandet av dubbla licenser gör att han kan spela i H2 för FBC Linköping. Mycket riktigt var det denna Henriksson som gjorde det matchvinnande 5-4 målet en bit in i tredjeperioden. Enligt rapporter så orkade inte Legends hela matchen och såg märkbart trötta och slitna ut. FBC Linköping är unga och hungriga och sällan brukar man kunna prestera över en hel säsong mot både topplag, mittenlag och bottenlag. Det gör mig fortfarande frågande om detta FBC kommer kunna vinna serien rent av. Vi vet ju att FBC Linköping alltid presterar bra mot topplag, men sämre mot sämre lag. Det får isåfall inte ske.

En annan match som jag trodde skulle bli jämn var derbyt mellan Borensberg – Solfjäderstaden som var uppskrivet så in i norden av lokaltidningen i Motala. Det blev aldrig någon nerv i den matchen, utan Solfjäderstaden visade var skåpet skulle stå från start till mål. Linus Staaf i målet var fenomenal och höll nollan. Jag var osäker på detta unga, nya Solfjäderstaden, men nu känner jag bara iver att få se vad detta lag kan åstadkomma denna säsong. Det behövs sådana satsningar på unga och träningsvilliga spelare. Jag tycker det finns en bra blandning i den truppen dessutom. Borensberg däremot är jag frågande till. Visserligen spelade verken Jonathan Brehmer-Thudén eller Kapser Jareblad som troligtvis kommer vara de ledande spelarna poängmässigt, men 0-7 är inte godkänt ändå. Upp till bevis framöver nu.

Jag trodde Rimforsa skulle kunna dra längsta strået mot Mjölby i deras hemmapremiär. Men ack så fel jag hade. 8-2 är stora och tydliga siffror, men det var bara tre spelare som levererade poäng. Jonathan Hallin har dessutom gått ut i media och sagt att han tycker att truppen är för tunn för att kunna vinna serien. De saknade många spelare mot Rimforsa, och det ryktas om att de slutat. Då kan säsongen bli jobbig för Mjölby trots denna fina start. Vad gjorde Rimforsa? Jag tycker de har en starkare trupp än på länge med hemvändaren Tobias Claesson. Nästa match är mot IBF Norrköping, och då behöver de rycka upp sig.

Unga Berg avfärdade BK Vingen relativt enkelt. Skottstatistiken var dock jämn. Hemvändaren Kim Sundin visade att han kommer bli viktig i år i detta unga lag. Oliver Liedberg, född 1999, gjorde 3 poäng i första perioden, vilket var lite matchavgörande då BK Vingen aldrig kom tillbaka målmässigt.

Det är såklart svårt att säga något om LiU på förhand, men jag trodde de hade skramlat ihop ett lag som skulle kunna slå IBF Linköping. Men IBF Linköping flyter vidare på förra säsongens positiva våg då man överraskande kom på fjärdeplats. Mycket riktigt stod Olle Persson och Jonas Roback för två viktiga poäng var, men matchvinnare blev en annan ny spelare. Johan Olesund från Hovslätt satte det avgörande 6-5 målet med 6 minuter kvar av matchen.

Redan i onsdags spelade ju IBF Norrköping borta mot Söderköping IBK. Det blev en enkel historia för IBF Norrköping som vann med enkla 9-3. Bäste poänggörare blev Christian Sandberg med 5 poäng, men strax bakom hittar vi både Petter Vester och Sebastian Håkansson med 4 poäng. Inget snack om var poängen skulle hamna i denna match.

 

Omgångens lag:

Målvakt: Linus Staaf, Solfjäderstaden
Back: Kalle Henriksson, FBC Linköping
Back: Philip Laurizohn, LiU AIF
Center: Jonathan Hallin, Mjölby IBK
Forward: Oliver Liedberg, Bergs IK
Forward: Christian Sandberg, IBF Norrköping

 

/Indibandizmurfs

Tillbaka

Sök på hemsidan

© 2014 All rights reserved.