Officiellt tips: Så här slutar H2

20.09.2015 21:19

Med mindre än en vecka kvar till seriepremiär så tänker jag skriva av mig lite inför, vad jag tror kommer bli, en superintressant säsong. Det har spelats både herr-DM och herrjunior-DM, och vi lär säkerligen få se en hel del juniorer i våra seniorserier och framförallt i H2 som vi lägger mest fokus på här på sidan. Det har även spelats en del träningsmatcher (säkert fler än vad jag har vetskap om).

I Herr-DM var den stora sensationen KFUM Norrköping IBK som består av ett pojklag där de äldsta spelarna är födda 1998. Laget gick hela vägen till final där man fick se sig besegrade av Åby IBK som till vardags spelar i H1 efter att ha ramlat ur allsvenskan förra säsongen. Det var otroligt imponerande, samtidigt som man måste fundera kring vilken kvalité H2 verkligen håller. KFUM Norrköping slog tre lag som många på förhand tror kommer fightas i toppen av H2. Mjölby, Solfjäderstaden IBK och FBC Linköping fick alla ge vika för ett formtoppat KFUM Norrköping. Vad som senare också nu blir anmärkningsvärt är att samma lag som kom tvåa i herr-DM även kunde spela junior-DM men kom bara fyra. Det vill säga, just den här helgen fanns det fyra juniorlag i Östergötland som slog det lag som tog silver i herr-DM. Det får en att fundera…

1. Det finns en uppsjö av fantastiska talanger inom länet som kommer göra bra ifrån sig i våra seniorserie (H2 och H3) denna säsong.

2. Hur bra är våra seniorserier egentligen? När laget som kom fyra i junior-DM kan kliva in och ta silver i senior-DM.

3. Solfjäderstaden IBK vann junior-DM och har valt att även satsa ungt i sitt seniorlag. De känns superintressanta trots dippen i senior-DM.

 

När flera topptippade lag floppar står frågan om någon kommer kunna hota Linköping Legends denna säsong? Visserligen tappade de sin största fixstjärna, Simon Klein, till SSL-laget igen eftersom Petter Alm är långtidsskadad. Klein var i mina ögon grädden på moset i ett annars otroligt starkt lag, med flera starka nyförvärv inför denna säsong. Såklart tror jag att det kommer finnas lag som kan utmana Legends, och att man inte ska dra allt för stora växlar av DM. Några har svårt att motivera sig, några lag fungerar inte som cuplag där man spelar väldigt många matcher på kort tid, några saknade spelare. Oavsett, så drar serien igång nästa helg och det är då det kommer spelas om poäng i fulltidsmatcher med effektiv speltid.

Bergs IK har haft stor uppmärksamhet kring sig under silly season. Under förra säsongen valde Kristoffer Svensson att avsäga sig sitt uppdrag som tränare efter en förmodad spricka inom föreningen. Den nya tränaren Jonas Roback fick inget nytt förtroende till den här säsongen och sades vara besviken på hanterandet. Istället klev de tidigare juniortränarna upp och tog över seniorlaget, och i skrivandes stund så tror jag att Bergs IK kommer överraska många lag denna säsong. Så sent som i genrepet slog man fjolårets seriesegrare IBF Norrköping. Berg är en förening med otroligt duktiga juniorer som sägs få chansen på ett större plan denna säsong. Bara för någon säsong sedan vann de SM-guld med en av sina årgångar. Nu närmar de sig senior, och blir därför en otrevlig överraskning för många lag denna säsong.

BK Vingen har det varit relativt tyst kring. Men jag har hört ryktesväg att de både tappat och fått in lite nytt. Känslan är att de försvagats från förra säsongen, och kommer därmed att få slåss i botten även kommande säsong.

Borensberg IBC är en nykomling med lite attityd. De har värvat bra och har faktiskt ett bra lag på pappret. Jag tror de kommer hålla sig kvar med ganska god marginal, och jag tror dessutom att de kommer ha chans att ta poäng i de flesta matcherna. Man har värvat en hel del från ”storebror” Solfjäderstaden och kommer säkerligen inte vika ner sig i derbyna. Att det dessutom börjar med ett derby i seriepremiären är stort. Jag tror faktiskt att Borenberg har chans på seger där. Kasper Jareblad och Jonas Lindell är väl de mest meriterande nyförvärven, även om det finns många fler som kommer bidra stort.

IBF Linköping var förra säsongens stora överraskning anfört av Viktor Strömquist som också var förra säsongens stora utropstecken. Kommer Strömquist vara kvar även nästa säsong är min fundering. Det verkar inte helt säkert har vi hört, men oavsett så har man fått hem Olle Persson efter ett proffsäventyr i Schweiz. Dessutom har man hämtat in Jonas Roback som visade känsla för poäng under DM. Jag tror man kommer bli ett stabilt mittenlag kommande säsong.

Förra säsongens seriesegrare, IBF Norrköping, har inte kommit upp i samma nivå som förra säsongen, vilket inte heller är så konstigt med tanke på de förluster man har. De mest kännbara förlusterna är ju såklart Jonathan Pegler och Mattias Sjödin. Man har dock stärkt truppen en del med spelare med rutin från spel högre upp i seriesystemet. I DM förlorade man mot både FBC Linköping och Linköping Legends och jag tror man kommer få det svårt även i serien att räcka till hela vägen, men jag tror givetvis att man kommer vara med och slåss där uppe. Deras svaghet är deras svagaste länk tror jag. De har för stor spridning på kvalité i truppen och, liksom förra säsongen, kommer för mycket ansvar läggas på ett fåtal spelare. Kim Wall, Johan Strandberg, Petter Wester, Christian Sandberg kommer alla få dra ett tungt lass.

FBC Linköping kommer vara det lag man prioriterar inom LIBK’s organisation. Där kommer de spelare som är kvar från förra säsongens H1 lag spela tillsammans med de främsta från fjolårets FBC Linköping. Ett lag med bara talanger i princip, som dock bara slutade på en tredjeplats i junior-DM och åkte ut i semifinalen i Herr-DM mot KFUM Norrköpings duktiga juniorer. Jag tror mycket på detta lag, och jag förväntar mig att laget kommer ligga i toppskiktet när säsongen är slut. Filip Cammerudh slog igenom på seniornivå förra säsongen redan och blir intressant att följa. Toni Marhosevic har gjort mål i SSL-lagets träningsmatcher under försäsongen, där fler FBC spelare har fått chansen. Jacob Sigfridsson verkar göra comeback här och kommer helt klart vara en av seriens absolut bästa spelare, om inte den bästa till och med.

Linköping IBK Ungdom kommer ju bestå av de som inte platsar i FBC Linköping som jag förstår det, och det är svårt att veta hur långt det kommer räcka.

Linköping Legends besitter en otrolig kvalité i sin trupp och kommer ses som favoriter av mig. Mikael Karlsson producerade för LIBK för inte allt för länge sedan. De är en jämn kvalité utan någon egentligen svag länk. De kommer kunna mosa på och jag tror det kommer bli avgörande.

LiU AIF är omöjliga att säga något om. Jag har inte hört någonting alls så de får bli en obehaglig överraskning beroende på vad de lyckats få ihop för spelare.

Mjölby IBK har det också varit väldigt tyst kring. De floppade i DM, men har väl egentligen bara tappat Johan Nilsson. Det betyder väl i och för sig att det borde finnas kvalité för att hota Legends här. De föll på målsnöret förra säsongen då IBF Norrköping vann på målskillnad i sista omgången. Jag kan tänka mig att man vill ha revansch i år. Frågan är hur mycket man kommer sakna Johan Nilsson dock.

Rimforsa IF är ytterligare en förening som det inte händer så mycket i under ”fotbollssäsongen”. Tobias Claesson har dock presenterats som nyförvärv, men strax efter ryckte Kalmarsund i honom. Huruvida en övergång blev av är oklart. Men Rimforsa är stabila. Vältränade med mycket spring. Ett starkt hemmalag som blir ett mittenlag.

Solfjäderstaden IBK har jag redan varit inne på. De kommer bli superfarliga i år även fast man tappat ett flertal spelare. En ny tränare och en föryngring gör att föreningen andas optimism. Att de dessutom lyckades vinna DM-guld för andra året i rad vittnar om att kvalité finns hos de yngre spelarna. De har vunnit mycket under försäsongen och lär komma till spel med bra självförtroende.

Söderköping har tappat massvis, och kommer komma till spel med ett ungt lag kommande säsong. Jag tror inte man kommer räcka till, även fast man fått hem målvaktsklippan Andreas Lindmark igen.

 

Tabellen slutar därför såhär tror jag:

  1. Linköping Legends

  2. FBC Linköping

  3. Mjölby IBK

  4. Solfjäderstaden IBK

  5. IBF Norrköping

  6. Bergs IK

  7. Linköping IBK Ungdom

  8. Rimforsa IF

  9. Borensberg IBC

  10. IBF Linköping

  11. LiU AIF

  12. BK Vingen

  13. Söderköping IBK

 

Sammanfattningsvis tror jag fler lag kommer tillhöra toppen. Lag 1-6 känns som lag som kan hota om serieseger. Bergs IK kommer väl dock inte kunna hota under en hel säsong, men jag är övertygad om att de kan vinna varje enskild match och kommer vara närmare toppskiktet än mittskiktet.

Vad tror och tycker ni? Kommentera gärna i forumet.

 

/Indibandizmurfs

Tillbaka

Sök på hemsidan

© 2014 All rights reserved.