Inför: Söderköping IBK - IBF Linköping

12.10.2015 10:24


Då är det dags att inleda omgång 4 i vad som förhoppningsvis blir det bästa och jämnaste H2-serien någonsin. Jag pratar om toppstriden då, med fler lag som kommer blanda sig i och aspirera om förstaplatsen. Vad gäller bottenstriden så hoppas jag även där få till en ordentlig strid om platserna, och för att de ska ske så måste Söderköping börja plocka poäng snart. Jag är orolig, då jag inte tycker truppen har samma kvalité som övriga H2-lag. De kommer med tre raka förluster och -12 i målskillnad. De ställs mot IBF Linköping som plockat 7 poäng, och kommer med självförtroende. Något som dock talar för Söderköping i denna match är att IBF Linköping hade en holmgång mot Rimforsa igår där matchen gick till förlängning. Orkar IBF Linköping ladda om?


Båda lagen verkar ha fullt manskap med i kvällens match, och Adam von Below är tillbaka i Söderköping. Det är visserligen en väldigt ung spelare, född 1999, men han var ändå med förra säsongen och gjorde 5 poäng på 20 matcher i H2. Han tog steget till KFUM Norrköpings duktiga juniorlag inför den här säsongen, men är alltså tillbaka i Söderköping nu. En fördel för IBF Linköping är att de har en bättre tränare i Conny Eriksson. Jag tycker det visats i säsongsinledningen vilken betydelse Eriksson har för detta IBF Linköping. Söderköping spelar på hemmaplan, vilket får ses som en fördel.


Spontant tror jag många säger att IBF Linköping kommer vinna den här matchen, men jag är inte lika säker. Jag tror det blir en tuff match, och det är inte helt omöjligt att Söderköping tar sina första poäng här.


Matchens profiler:

- Christian Nilsson, Söderköping - En spelare som ändå gjort 6 poäng på tre matcher, trots att man förlorat. Nilsson blir livsviktig i kvällens match om Söderköping ska ha chans på poäng.

- Adrian Haglund, IBF Linköping - Gjorde två viktiga mål i gårdagens suddenförlust mot Rimforsa. Gjorde bara 1 mål förra säsongen och är redan uppe i 3. Jag tror på någon kasse till ikväll.

- Olle Persson, IBF Linköping - Producerade förra omgången också. Två nya mål och en 10:de plats i den totala poängligan. Kvällens bäste poänggörare i kvällens match. En rightskytt med bra skott.


Lagens form:

Söderköping IBK - IBF Norrköping 3-9
BK Vingen - Söderköping IBK 9-8
Borensberg IBC - Söderköping IBK 7-2

LiU AIF - IBF Linköping 5-6
IBF Linköping - Borensberg IBC 6-5
IBF Linköping - Rimforsa IF 4-5 SD

Som vi ser så har IBF Linköping två uddamålsvinster och en suddenförlust. Det vill säga, bara haft jämna matcher. Söderköping har haft två raka bortamatcher innan denna match, och kommer nu hem och får spela på sin hemmaplan igen.


Resultat mellan lagen:

2014/2015
Söderköping IBK - IBF Linköping 4-3
IBF Linköping - Söderköping IBK 12-1

2013/2014
Söderköping IBK - IBF Linköping 9-5
IBF Linköping - Söderköping IBK 6-7

2010/2011
IBF Linköping - Söderköping 0-7
Söderköping IBK - IBF Linköping 8-4

Söderköping IBK har inte förlorat en hemmamatch mot IBF Linköping i seriespel så långt tillbaka som jag kan se. Söderköping IBK spelade H1 de säsonger som inte finns med i denna sammanställning. Senaste 6 matcherna har alltså Söderköping vunnit 5. Spännande statistik.


Topp 3 poängligan:

Söderköping IBK:
Christian Nilsson, 6 poäng (5+1)
Pontus Bengtsson, 5 poäng (3+2)
Jonas Petter Lundmark, 3 poäng (2+1)

IBF Linköping:
Olle Persson, 7 poäng (6+1)
Daniel Johansson, 5 poäng (1+4)
Adrian Haglund, 4 poäng (3+1)


Mest utvisade spelaren:

Söderköping IBK - Edvin Ottosson, 4 minuter
IBF Linköping - Patrik Thompsson, 4 minuter


Dueller:

Ponuts Bengtsson - Daniel Johansson
Två poängmässigt starka backar. Vem gör flest poäng?

Olle Persson - Christian Nilsson
Vem av dessa poängkungar gör flest poäng?


Läsarna tror att matchen slutar:

Söderköping IBK - 27% 
Oavgjort - 0%
IBF Linköping - 73%


Vi tror matchen slutar:

Söderköping IBK - IBF Linköping   5-4
Jag tror på skräll. Söderköping har fullt lag, spelar på hemmaplan, har statistiken med sig. För seriens bästa hoppas jag att jag har rätt.


/Indibandizmurfs

Tillbaka

Sök på hemsidan

© 2014 All rights reserved.