Inför: Delar av omgång 2

02.10.2015 07:49


Då är det dags för omgång 2 att dra igång under kvällen. Första omgången är spelad och den största skrällen sett till era tippningar var FBC Linköpings seger över Linköping Legends. Nu är det ny omgång, ny matcher att prata om.


IBF Norrköping - Rimforsa IF

Ett Rimforsa som är bättre än på många år är känslan, men visade tyvärr inte upp det i premiäromgången mot ett försvagat Mjölby. Storförlust då, och risken finns för en ny storförlust idag om man inte skärper till sig och sätter defensiven. Man har duktiga kontringsspelare, men för att lyckas på topplagen måste man göra en klockren insats defensivt för att hota på kontringar. Nya U-19-landslagsspelaren är dessutom duktig kontringsspelare. IBF Norrköping öppnade istället med en storseger mot Söderköping IBK och räknar nog med att ta tre nya poäng i denna omgång. Deras ersättare (Sandberg & Vester) för sina tunga spelartapp presenterade sig på ett bra sätt och gjorde tillsammans 9 poäng då. Nu möter man dock ett lag som är bättre än Söderköping, och det ska bli intressant att se hur man tar sig an den uppgiften.

I Rimforsa saknar jag Simon Sverre återigen. Är han skadad? Har han slutat? IBF Norrköping ser ut att ställa bästa laget på planen ikväll. Den förre IBF Linköpingsspelaren, Simon Svanström, gör seriedebut för Norrköping ikväll.

Läsarna tror matchen slutar såhär:
IBF Norrköping - 77%
Oavgjort - 2%
Rimforsa - 21%

Jag tror matchen slutar:
IBF Norrköping - Rimforsa IF   8-4


Linköping Legends - Bergs IK

Ett kraftprov direkt för Bergs IK. I premiären så bevisade man att man är bättre än många tror då man relativt enkelt besegrade BK Vingen. Då hade man två matchvinnare i Oliver Liedberg och Kim Sundin. Ikväll saknas Liedberg, vilket är ett avbräck. Däremot finns det andra unga spelare som kan kliva fram. Linus Linder gjorde det bra poängmässigt i premiären i juniorallsvenskan, och det är en jobbig spelare att möte med sin frenesi och aggressivitet. Legends åkte på en förlust i premiären och lär vara revanschsugna, men återigen möter man ett ungt och löpvilligt lag. Det hade man problem med sist, att orka hela matchen. Men jag kan i ärlighetens namn inte se att Legends förlorar ikväll också, även om jag vet att Berg är knepig nöt att knäcka.

Berg saknar återigen, förutom Oliver Liedberg, Hampus Gryvik. Men deras islänske Olafur Björgvin Sveinsson gör seriedebut. Man ser dessutom ut att sakna viktig rutin i Joakim Jonsson i kvällens match. Legends saknar Joakim Lindström och Johan Magnusson vad jag kan utläsa.

Läsarna tror att matchen slutar såhär:
Legends - 84%
Oavgjort - 2%
Bergs IK - 14%

Jag tror matchen slutar:
Legends - Bergs IK   9-3


Mjölby IBK - LiU AIF IBK

Jag trodde verkligen att LiU hade fått ihop det tillräckligt bra för att slå IBF Linköping förra omgången. Jag trodde dessutom inte att Mjölby skulle avfärda Rimforsa på det sättet de gjorde i premiären. Med det i beräkningen så måste Mjölby ses som favoriter i denna match, trots att man inte ställer ett bättre lag på banan idag, än mot Rimforsa. Och andra sidan så var det tillräckligt bra för att vinna enkelt då. Farligheten är dock att Ählström, Hallin och Victor Andersson måste leverera match efter match. Man kommer få förlita sig på dessa tre herrar. LiU är fortfarande svåra att avläsa, men jag tror det kommer bli en rejält tajt match ikväll mellan dessa lag. LiU har tyvärr inte lagt ut någon laguppställning, så jag kan inte säga något om vilket lag de kommer med.

Läsarna tror matchen slutar såhär:
Mjölby IBK - 84%
Oavgjort - 4%
LiU - 12%

Jag tror matchen slutar:
Mjölby IBK - LiU AIF   7-5 (Jag varnar för skräll här dock)


Vad tror ni om kvällens matcher? Ett inlägg om "omgångens match" kommer senare under dagen.


/Indibandizmurfs

Tillbaka

Sök på hemsidan

© 2014 All rights reserved.